"Jangan Panggil Kami 'Indon' !! " Panggilan “Indon” Kurang Disenangi Oleh Masyarakat Indonesia !



Di Malaysia perkataan “Indon” ini merupakan panggilan awam biasa yang merujuk kepada orang Indonesia. Perkataan ini adalah singkatan kepada Indonesia; dibuang esia supaya lebih pendek sebutannya.
Namun begitu panggilan “Indon” ini kurang disenangi oleh masyarakat Indonesia terutama yang tinggal di negara Indonesia. Hal ini juga satu ketika dulu turut menjadi isu kontroversi hingga heboh di akhbar Indonesia hingga menjadi perhatian pihak kedutaan besar Indonesia ke Malaysia.
Alasan orang di negara Indonesia adalah; panggilan itu negatif, menghina bangsa mereka dengan membawa erti babu (kuli, martabat rendah). Bagi mereka panggilan itu meremehkan maruah bangsa mereka berbanding dengan panggilan “Indo” dimana panggilan itu baru lah merujuk kepada bangsa mereka.
Saya sebagai warga Malaysia sebenarnya kurang bersetuju dengan pandangan sesetengah masyarakat di sana dengan isu ini. Saya tinggal di Indonesia hampir 6 tahun dan ramai pekerja Indonesia yang saya kenal bekerja di tempat ibu saya. Saya lihat panggilan Indon itu langsung tidak merujuk untuk merendahkan orang Indonesia. Panggilan itu hanya sebagai singkatan semata-mata sebagaimana orang Bangladesh yang dipanggil “Bangla”.
Keratan akhbar Berita Harian yang menggunakan perkataan Indon yang menjadi isu dan tidak disenangi masyarakat Indonesia terutama yang tinggal di negara Indonesia hingga mendapat campur tangan pihak Kedutaan Indonesia.
Artikel kontroversi harian Metro

Mungkin persepsi itu timbul kerana kebanyakkan orang Indonesia di Malaysia merupakan tenaga buruh (2 juta TKI yang berdaftar, tidak termasuk yang haram) maka persepsi panggilan itu hanya untuk kuli.
Rakyat Malaysia sifatnya suka memendekkan perkataan agar senang disebut, sama seperti orang Indonesia. Jadi gesaan masyarakat Indonesia untuk meminta ubah dari Indon kepada Indo tidak memberi banyak kesan kerana bagi orang Malaysia ia tetap perkataan yang sama.

Bukan bertujuan menghina melainkan hanya sekadar panggilan singkatan biasa. Semasa tinggal di Indonesia saya kerap menjaga pertuturan saya agar tidak terkeluar perkataan Indon demi menjaga hati teman-teman. Namun saya kerap bertemu orang Indonesia di sana yang pernah bekerja di Malaysia, mereka sendiri menggelar diri mereka Indon.
“Saya menjadi TKI di sana 3 tahun bang, terus pas itu pulang ke Indon, kangen sama anak” begitu lah perbualan mereka. Pandangan saya mungkin masyarakat di tanah Indonesia tidak faham isu ini sebab mereka tidak pernah tinggal di negara Malaysia. Tambahan isu ini dimainkan oleh media massa menjadikan kefahaman ini tidak disampaikan dengan benar.
Budaya malas membaca hingga habis sesuatu berita pun menjadi faktor susah sangat orang disana mencerna sesuatu isu melibatkan Malaysia. Jadi jika ada rakyat Indonesia yang membaca tulisan ini, suka untuk saya nyatakan bahawa kami rakyat Malaysia menggunakan perkataan Indon itu hanya sebagai singkatan semata-mata dan bukan lah untuk menghina kalian.
Tidak pernah didalam kamus Malaysia perkataan Indon itu merujuk kepada babu. Mahu menggunakan Indon, Indo, Indonesia; ia adalah perkataan yang sama dan kita tetap saudara serumpun. Tidak ada gunanya kita saling bertikam lidah atas hal-hal yang sepele (kecil), masih banyak hal yang besar yang harus kita fikirkan untuk kemajuan bangsa dan negara masig-masing.
Sementara itu, memetik perkongsian seorang warganegara Indonesia apabila diajukan soalan ini kepada beliau :
“Entah bagaimana mulanya, saya tiba-tiba nyasar ke sebuah halaman diskusi (mungkin lebih tepatnya pertengkaran), yang isinya carut mencarut antara pemuda Malaysia dan Indonesia. Yang Malaysia menyebut “Indon” untuk orang Indonesia, dan orang Indonesia membalas dengan kata–maaf– “Malingsia”.
Saya lantas berpikir; mengapa orang Indonesia yang–di dalam “diskusi” itu–marah disebut Indon? Padahal bila dipikir-pikir, normal dan lumrah saja sebuah penyingkatan untuk menyebut sebuah nama yang dirasa panjang.
Dulu, orang Indonesia yang keturunan atau punya campuran darah Belanda kita sebut Indo. Bahkan sekarang, apapun campuran darah eropa atau Amerikanya, juga kita sebut Indo. Orang Scotlandia juga dipanggil “Scots”. Finlandia dipanggil “Finn”. Thailand disapa Thai. Belanda dipanggil Dutch. Dan banyak lagi.
Usut punya usut, penyebutan Indon oleh orang Malaysia untuk orang Indonesia, ditujukan kepada para TKI. Ya jelas lah. karena TKI lah yang memang banyak disana. Disini menurut saya persoalannya. Bila yang banyak di Malaysia adalah para pelajar berprestasi, dosen, insinyur atau kelas profesi intelek lain berkebangsaan Indonesia, apakah orang Malaysia lantas mengubah cara memanggilnya? Menurut saya pasti akan tetap Indon. Karena niatnya memang untuk menyingkat penyebutan. Bukan menghina.
Lalu, bila kita merasa terhina dengan panggilan itu karena yang kebetulan yang banyak disana adalah TKI, bukankah artinya kita sendiri yang merendahkan TKI dengan merendahkan makna penyebutannya?
Bila sesuatu terus-menerus dipersepsikan buruk, maka ia akan buruk. Seburuk pikiran yang menganggapnya.”

Sumber : http://www.himpunanceritalawak.com/


Mencium Seluar Dalam Isteri Akan Membuat Si Suami Lebih Sihat , Kuat Dan Awet Muda ??!!



[ |Masih ramai sebenarnya yang tidak tahu mamfaat mencium seluar dalam isteri,dalam beberapa bahasan yang dilakukan oleh [ menemukan bahwa suami yang gemar mencium seluar dalam isterinya akan nampak lebih sehat ,kuat dan awet muda.
[
Nampak agak menjijikkan namun faktanya seluar dalam isteri adalah salah satu pengobatan alternatif pengobatan wajah agar nampak lebih muda dan sihat selain dari pada mampu mengawal timbunya jerawat.perkara ini dilakukan pada pagi hari sebelum mencuci muka atau mandi.
Ramai sebenarnya yang sudah melakukan perkara ini namun mereka malu mengakuinya disebabkan terlalu peribadi untuk dibacarakan kepada umum.
[
Seorang pakar mengatakan sesiapa yang mencium seluar dalam pasangannya akan mengalami sensai yang meningkatkan gairah seks.
Hal ini berkait kepada kejiwaan(lumrah manusia) namun efek dari perbuatan ini mampu membuat seseorang mengalami peningkatan libido tidak seperti biasa.
Maka dari itu dianjurkan kepada setip pasangan suami isteri yang ingin melakukan hubungan intim mencium seluar dalam isteri untuk meningkatkan gairah seks masing masing.
[
Mencium seluar dalam isteri mampu mempercepat detak jantung,perkara itu berpunca daripada imajinasi perilaku yang menciumnya.
Saat mengalami pasa ini detak jantung akan meningkat,sama seperti seseorang berlari 15 minit,beberapa pakar juga menyarankan kepada pasangan agar memakai seluar dalam pasangannya.

sumber : http://barulaviral.blogspot.co.id/2016/05/suami-yang-gemar-mencium-seluar-dalam.html?m=1


Mencuri Peralatan Membuat Kuih , Hanya Kerana Mahu Menjalankan Perniagaan Kuih Raya ??!!



KUALA LUMPUR: Gara-gara mencuri peralatan membuat kuih raya dan beberapa barang lain di sebuah pasar raya, seorang wanita dihukum penjara sehari dan didenda RM500 oleh Mahkamah Majistret hari ini.
Majistret Mahyudin Mohmad Som menjatuhkan hukuman itu ke atas Mazileen Mubarak Ali, 29, selepas dia mengaku bersalah mencuri 15 jenis peralatan membuat kuih dan juga makanan kucing yang bernilai RM114.60 milik Sogo Department Store, di sini pada 6.30 petang, semalam.
Antara barang itu ialah acuan biskut, pisau kek, berus pastri, penggelek plastik dan papan kuih siput.
Terdahulu, Mazileen yang bekerja sebagai pegawai khidmat pelanggan dalam rayuannya berkata dia mencuri kerana mahu menjalankan perniagaan kuih raya dan ini merupakan kesalahan pertamanya.
Dia juga memohon mahkamah mengenakan hukuman ringan dengan alasan suaminya tidak bekerja dan dia perlu menanggung ibu bapanya yang sudah tua.
Timbalan Pendakwa Raya Nur Farah Adilah Noordin memohon mahkamah menjatuhkan hukuman setimpal supaya memberi pengajaran kepada tertuduh.
Mahkamah memerintahkan wanita itu menjalani hukuman tersebut dari tarikh dia ditangkap pada 8 Jun dan jika gagal membayar denda dia boleh dipenjara 10 hari.
Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 10 tahun atau denda dan bagi kesalahan kali kedua atau lebih boleh dikenakan hukuman penjara dan juga denda atau sebatan. – BERNAMA

sumber : http://barulaviral.blogspot.co.id/


Tentu Anda Takkan Pernah Sangkakan !! Tapi Inilah 5 Tandatangan Termahal di Dunia !!

Tentu Anda Takkan Pernah Sankakan !! Tapi Inilah 5 Tandatangan Termahal di Dunia !!


1.     Tandatangan  William Shakespeare







– Billyinfo

Sumber : http://www.himpunanceritalawak.com/


Siapa Kat Sini Yang Tak Suka Bermekap ?!! Haaa.. Ini 10 ‘Bonus’ Bagi Wanita Yang Tak Suka Pakai Mekap!



Selalunya bonus akan dapat sekali je setahun. Tapi, untuk wanita yang tak suka pakai mekap, mereka akan dapat bonus kecantikan yang kekal.
Tahukah anda bahawa banyak kelebihan bagi wanita yang tak bersolek. Admin kongsikan 10 bonus yang mereka akan dapat!

1. Jimat duit
Mestilah boleh jimat duit. Mekap bukannya murah lepas tu nak kena cari yang sesuai dengan kulit. Bagi wanita yang tak bersolek tu, mesti boleh menabung lebih.
2. Kulit lebih sihat
Bonusnya, tiada masalah jerawat atau jeragat. Bukan semua mekap gunakan bahan semula jadi dan kebanyakannya ada bahan kimia.
3. Lebih yakin dengan natural beauty
Wanita selalu guna mekap untuk naikkan seri dan atau nak sorok segala cacat cela di wajah. Mereka yang tak suka bersolek ni lebih yakin dan tak kisah pun tanpa mekap.
4. Boleh terus tidur
Selalunya yang pakai mekap ni, mereka perlu bersihkan muka kalau tak memang naik la segala jerawat. Kalau yang tak pakai mekap, terus tidur pun tak apa.
5. Solat tanpa perlu cuci muka
Nak solat pun senang, tak perlu nak cuci muka dulu. Ambil air wudhuk pun tak ada rasa was-was. Tak ada la buang masa. Lepas solat nak pakai balik mekap. Leceh!
6. Peluh tak jadi masalah
Bila pakai mekap dan perlu keluar masa tengah panas, memang mekap akan cair sebab berpeluh. Kalau tak pakai mekap, masalah tersebut tidak akan mengganggu.
7. Gosok mata sesuka hati
Pernah tak anda gosok mata dan terlupa yang anda sedang pakai eyeliner? Tengok cermin je mata tu dh comot macam mata panda. Kalau tak pakai mekap, tak ada masalah nak gosok a.
8. Tak payah tahan kalau nak menagis
Bila-bila masa je anda boleh menangis, tak payah nak risau wajah anda bertukar jadi badut dek kerana mekap anda bukan jenis kalis air.
9. Gigi bersih tanpa gincu
Boleh gelak sesuka hati dan tak payah fikir ada gincu melekat di gigi. Manalah tahu, kadang-kadang kita tak sedar.
10. Rasa yakin
Anda akan lebih yakin dan rasa selesa untuk ke mana. Bersiap pun tidak makan masa. Yang paling penting boyfriend atau suami tak perlu lama dan masam muka.
Hanasuva


Tentu Anda Tidak Akan Pernah Menyangka !! Tapi Inilah 10 Jambatan Paling Ngeri Di Dunia ! Dan Malaysia Juga Tersenarai !!



Kita sedia maklum bahawa jambatan merupakan satu platform penghubung di antara dua tempat, sama ada di kawasan berpulau, mahupun di kawasan susur laluan air sungai. Pernahkah kita terfikir bahawa di dunia ini terdapat banyak jambatan yang dianggap paling ngeri dan berbahaya. Berbahaya di sini adalah berkemungkinan ia boleh meragut nyawa kita jika merentasinya tanpa berhati-hati. Jom lihat jambatan tersebut di bawah ini.
10 Jambatan Paling Ngeri Di Dunia, Malaysia Tersenarai


1. The Immortal Bridge (China)

2. The Old Bridge of Konitsa (Greece)

3. The Carrick-a-Rede Rope Bridge (Ireland)

4. Royal Gorge Bridge (Colorado)

5. Inca Rope Bridge (Inca Empire, Peru)

6. Pulau Langkawi’s Suspended Bridge (Malaysia)

7. Puente de Ojuela (Mexico)

8. Hussaini Hanging Bridge (Pakistan)

9. Vitim River Bridge (Siberia)

10. Bryce Canyon’s Natural Bridge (Utah, US)


Sumber : ww.himpunanceritalawak.com


Wanita-Wanita Tolong Ambil PERHATIAN !! Ini Adalah 4 Sebab Kenapa Anda Nampak Cepat Gemuk Dan Tua !!



Kebanyakan wanita takut akan kegemukan lebih-lebih lagi kononnya kegemukan berlaku selepas berkahwin. Apa yang lebih malang, ada golongan suami yang bercadang untuk mencari perempuan lain kerana menganggap isteri mereka sekarang sudah tidak cantik, nampak tua dan gemuk. ‘kisah cinta masa gemuk buang, dah cantik baru terhegeh-hegeh nak balik jadi viral’ membuktikan lelaki akan meninggalkan kekasihnya sekiranya terjumpa orang yang lebih baik dari kekasihnya. Memang ada lelaki yang baik hati tetapi 10% sahaja!.
Tapi tahukan anda wahai kaum suami sebab-sebab yang menjadikan para wanita khususnya isteri anda dan ibu kepada anak-anak anda cepat nampak tidak menarik di mata anda?
1. Menurut kajian jika kita makan dengan perlahan dan mengunyah makanan sehingga benar-benar hancur, itu akan membantu proses penghadaman kita, sekaligus mengelakkan kita gemuk. Tetapi kasihan kaum ibu, mereka terpaksa makan laju-laju, telan terus tanpa sempat dikunyah kerana nak memujuk anaknya yang menangis. Tapi si suami.. Layan jer sambung makan, buat-buat tak dengar anak menangis…Jadi, wanita pun mudah jadi gemuk sebab makanan tak sempat nak hadam betul-betul.
2. Wanita juga mudah gemuk kerana sifat mereka yang tidak suka membazir. Makanan yang tidak habis dimakan oleh anaknya, maka dialah yang akan menghabiskannya pulak. Sayang katanya… Takut membazir. Membazir itu kan amalan syaitan. Si suami pulak dengan selamba mengatakan “kau ni kuat betul makan!”
3. Bila anak menangis tengah malam nak minum susu, bapaknya akan tidur mati silap-silap buat-buat mati. Kalau yang dengar pun buat-buat tidur lena sebab malas nak bangun, malas nak ganggu tidurnya. Si ibulah yang dalam semalam, berapa puluh kali terpaksa bangun membuat susu untuk anak. Bila tak cukup tidur, mulalah muka nampak letih dan cepat nampak tua. Kedut-kedut pun mula wujud. Kan petua untuk cantik kena minum air banyak dan tidur secukupnya.
4. Bagi wanita yang berkerjaya, sudahlah penat bekerja untuk membantu menambah pendapatan keluarga, bila balik rumah, semuanya dialah yang kena uruskan. Dengan perangai anak-anak, perangai bapaknya… Nak itu, nak ini.. Jadi, wanita pun membebel, marah-marah… Dan bila marah-marah, banyak leter, cepatlah jadi tua.
Kesimpulannya disini, wanita lebih cepat nampak tua dan cepat gemuk semuanya gara-gara golongan lelaki juga atau lebih tepat lagi suami.
Wahai suami, hargailah setiap pengorbanan isteri dan terimalah segala kekurangan dan kelebihannya. Jangan jadikan perkara tersebut sebagai isu untuk memilih jalan perceraian.
Sumber : http://www.himpunanceritalawak.com/


Seorang Kanak-Kanak Lelaki Hilang Tiga Jari Tangan Kanan , Gara-Gara Bermain Mercun Sementara Menunggu Waktu Berbuka Puasa.



KUALA KANGSAR - Seorang kanak-kanak lelaki berusia 11 tahun hilang tiga jari tangan kanannya dan tapak tangan terkoyak ketika bermain mercun di Kampung Sayong Lembah, petang semalam.
Adam Haikal Mohd Sabri, 11, telah menyalakan beberapa mercun di tangan sebelum membuangnya ke tempat yang jauh. Malangnya, dia tidak sempat berbuat demikian dan mercun tersebut meletup di tangannya.
Tidak lama selepas letupan mercun itu, Adam menjerit kesakitan.
Terdahulu, mangsa bermain mercun dengan beberapa orang rakannya sementara menunggu waktu berbuka puasa. Difahamkan, mereka telah dilarang untuk bermain dengan mercun, kerana ia akan menganggu jiran di sekitar.

Neneknya, Noriah Mohd Salleh, 64, berkata, cucunya terus dibawa ke Hospital Kuala Kangsar menggunakan ambulans sebelum dipindahkan ke Hospital Taiping pada jam 9 pagi.
"Pembedahan Adam selesai sekitar jam 2 pagi tadi. Sekarang, tangan kanannya cuma tinggal dua jari sahaja iaitu jari telunjuk dan ibu jari dan sedang dirawat di Hospital Taiping," katanya.
Menurut Noriah, sebelum kejadian itu berlaku, cucunya itu sedang menonton televisyen sebelum didatangi oleh beberapa orang rakan yang memanggilnya keluar bermain di kawasan berhampiran Persisiran Sayong sementara menunggu waktu berbuka.


Aneh , Mengidam Pelik-Pelik ?!! Apabila Seorang Wanita Mengidam Makan Nasi Berlaukkan Sabun ?!!



KUALA LUMPUR - Kebiasaannya wanita mengandung mengidam makanan yang biasa-biasa tetapi tidak bagi seorang ibu ini yang gemar makan nasi berlaukkan sabun mandi, lapor Harian Metro .
Jika permintaannya itu tidak dipenuhi oleh suami, maka mulalah Habshah Ali, 38, meronta-ronta atau menangis seperti anak kecil tidak diberikan apa yang dimahukannya.
"Saya teringin sangat makan nasi berlauk sabun mandi. Saya membayangkan sabun itu diracik halus dan digaul dengan nasi sebelum dimakan panas-panas seperti makanan biasa.
"Setiap kali melihat sabun itu, hati saya akan terdetik, 'agaknya mesti sedap kalau makan dengan nasi panas' sambil menelan air liur," katanya.
Habshah yang menetap di Selayang itu tidak menyangka keinginan peliknya itu hanya pada bau wangi sabun berkenaan, namun lama kelamaan timbul rasa dia hati untuk mencuba menjamah sabun itu.
Tidak tahan dengan rasa keinginannya itu, lalu dia meminta izin dari suaminya tetapi dibantah. Malah, si suami juga turut mengadu hal itu kepada keluarga.
"Saya menjadi tertekan dan mula menjauhkan diri dari suami. Malah anak sulung yang berusia 4 tahun juga saya tak pedulikan sehingga suami terpaksa menghantar dia ke rumah ibu di Shah Alam.
"Suami pernah cuba memujuk membawa saya berjumpa doktor berhubung simptom mengidam pelik ini, tetapi tindakan itu 'tidak jalan' kerana saya masih berdegil," katanya.
Sebulan selepas itu, ibu Habshah mengambil keputusan untuk tinggal di rumahnya kerana bimbang anaknya itu benar-benar melakukan tindakan pelik itu.
"Pelbagai usaha yang suami saya lakukan termasuk membawa saya berjumpa dengan pakar kaunseling untuk membunuh keinginan itu dan menjalani rawatan perubatan alternatif kerana bimbang saya terkena buatan orang.
"Akhirnya saya mengalah. Bukan penat dengan semua tekanan yang datang tetapi saya dekatkan diri dengan Allah dan berdoa agar keinginan itu terpadam," katanya.



Situasi yang sama turut dialami oleh Anis, 36, yang mengidam alat sulit lembu jantan apabila disahkan mengandung anak pertamanya 5 tahun yang lalu.
"Pada ketika itu, usia kandungan saya baru saja 19 minggu dan sepanjang tempoh itu saya tidak pernah mengidam sesuatu yang tidak masuk akal atau sukar dicari.
"Suami juga gembira dan sering berdoa agar saya tidak meminta yang bukan-bukan meskipun sudah sedia maklum dengan perangai pelik wanita mengandung," katanya.
Menurut Anis, keinginan itu datang secara tiba-tiba ketika mereka berdua merancang pulang ke kampung halaman di Kuala Terengganu untuk menyambut Aidiladha.
"Seminggu sebelum itu, ibu saya ada menelefon bertanyakan sama ada kami pulang ke kampung atau tidak kerana ayah mengadakan majlis kenduri ibadah korban bersama-sama dua kakak dan abang ipar saya.
"Selang beberapa hari kemudian, saya memberitahu kepada suami yang saya teringin makan alat sulit lembu jantan yang disembelih untuk majlis korban berkenaan," katanya.
Bagaimanapun, semenjak dilahirkan ke dunia ini, Anis langsung tidak pernah makan organ lembu, apatah lagi alat sulit haiwan berkenaan.

sumber http://barulaviral.blogspot.co.id/2016/06/isteri-pregnant-mengidam-makan-sabun.html?m=1


Siapa Agaknya Wanita bertattoo yang bersama ‘Abang Long Fadhil’ ni ?? Ooo..Tak SangkaLa Pulak !!



Korang mesti kenal dengan seorang lelaki muka bertattoo kembali ke jalan yang benar tu kan? #Lelaki tu jadi bualan orang ramai kerana latar belakang yang dahulunya dia seorang gangster tapi sebab pada satu hari dia mengalami mimpi yang menakutkan, dia terus bertaubat.
Semalam tersebar pula gambar lelaki yang diberi jolokan ‘Abang Long Fadhil’ bersama seorang gadis cantik berhijab tetapi mukanya turut dicacah tattoo. #Foto tersebut telah tersebar luas di laman media sosial dan gadis itu dikatakan pasangan Abang Long Fadhil tu. Eh betul ke? #Akhirnya kami tahu gadis itu sebenarnya..
Foto di bawah ni jadi sebutan orang ramai.. Manisnya




Tapi sebenarnya..



Ini gadis hijab ‘bertattoo’ tersebut



Sumber : http://duniagegar.blogspot.my/


Hati Mana Yang Tak Sayu ,Bila Melihat Anak Meratapi Ibunya Yang Terpaksa Meninggalkannya Buat Selamanya.. Al-Fatihah Buat Arwah.



Video seorang kanak-kanak lelaki meratapi pemergian ibunya di sebuah hospital di Alor Setar, viral di media sosial sejak semalam.
Video berdurasi 2 minit 16 saat itu dimuat naik oleh Sharifah Asma Syed Kechik, menimbulkan rasa sedih netizen melihat anak saudaranya, Darwish, yang enggan berjauhan dengan ibunya yang sudah meninggal dunia.
"My niece tak pernah ada sakit apa-apa pun sebelum ini. #Cumanya, bila dia pregnant, dia dapat darah tinggi tiba-tiba sahaja. Itu pun semasa dia hamil, dia pun tak tahu sampailah kandungan dia berusia 3 bulan, baru dia tahu.
"Masa kejadian itu, dia hamil 6 bulan. Pada mulanya dia sakit tengkuk dan kepala. Dia minta anak dia picitkan. Selepas itu tiba-tiba saja dia tidak sedar. #Then suami dia pulang dari office terus menghubungi ambulance, bawa pergi ke hospital.
"Menurut doktor, pembuluh darah dia dah pecah dan darah sudah spread ke otak dan perlukan pembedahan segera. Terpaksalah bawa ke Hospital Besar Alor Setar. #Tapi pada masa itu, dia dah elok dan boleh bercakap lagi.
"Sebelum pembedahan, dia nak tengok Darwish sebab Darwish sangat rapat dengan dia. Nak tidur pun, ibu dia yang kena tidurkan dia.
"Pembedahan berlangsung selama 12 jam. Selepas keluar dari bilik pembedahan, dia terus koma dan langsung tiada sebarang respon. Beberapa hari kemudian, bayi dalam kandungannya meninggal dunia. Arwah pula under ventilator.
"Selepas beberapa hari, doktor buat keputusan untuk memberhentikan ventilator sebab dia dah tak ada respon. Masa itu, kalau sesiapa yang ada di ICU akan menangis teruk. #Mana mampu nak melihat ratapan anak-anak dia bila doktor nak buka life support itu? Operation dia di kepala, jadi tempurung kepala dibuka. #Bayangkan macam mana sakitnya kan?
"Sedih sangat. Arwah sempat berpuasa beberapa hari saja sebelum meninggal. Kakak Darwish pula SPM tahun ini. Anak yang bongsu, perempuan, berusia lebih kurang 4 tahun. Tapi yang paling teruk, Darwish. Daddy dia kata kadang-kadang itu itu Darwish menangis sampai jam 4 ke 5 pagi sebab nak mummy dia," katanya.
 Al-fatihah...
Sumber : http://duniagegar.blogspot.my/


Perhatian !! 'Bahaya' Tidur Lepas Sahur , Yang Ramai Orang Masih Belum Tahu !! Sharekan ! Supaya Ramai Lagi Yang Tahu



 Seorang doktor pakar dari Group Pseudoscience Watch ingin membongkarkan satu mitos yang berlegar dalam whatsapp dan juga media yg seumpama dgnnya. Ini adalah artikel/mesej tersebut.
Saudaraku..habis sahur memang mengantuk, tapi jangan langsung tidur ya…
Ketika tidur, semua organ dalam tubuh akan melambat metabolismenya, seperti usus dan perut akan lambat dalam mencerna makanan. Akibatnya makanan tidak tercerna dengan sempurna.
Makanan yang tidak tercerna dengan sempurna akan di “makan” oleh bakteria jahat –> jumlah bakteria jahat di perut & usus menjadi dominan, di mana sifat bakteria ini: anaerob (KURANG oksigen), hasil metabolisme bakteria bersifat asid.
Bakteria akan menghasilkan asid nitrit yang bersifat SANGAT ASID
– Asid nitrit akan meningkatkan darjah keasidan tubuh
– Darjah keasidan tubuh membeban sistem metabolisme tubuh.
– Asid nitrat SANGAT, SANGAT, SANGAT beracun untuk liver (hati) anda!
– Liver akan bekerja keras melawan racun
Sel darah putih akan bekerja bersungguh-sungguh untuk melawan bakteria jahat ini. Tubuh akan bekerja keras hanya untuk menghilangkan racun.
Terjadi pengumpulan gas racun amonia dalam tubuh anda akibat makanan yang tidak tercerna menjadi busuk dalam usus & perut anda.
Semua ini terjadi hanya kerana apa ??? Hanya karena anda tidur segera setelah bersahur..!!
Kesimpulannya;
– Tidur setelah sahur akan menghalang terhadap tujuan puasa: iaitu ingin sihat.
– Tidur setelah sahur merosak liver
– Membuat dominan bakteria jahat.
– Menambah PH keasidan tubuh, INGAT, jika PH tubuh anda – Keadaan tubuh menjadi kurang oksigen, SEL
KANSER AKAN TUMBUH PESAT PADA SEL TUBUH YANG PALING KURANG OKSIGEN.
Rasulullah SAW tidak pernah tidur setelah sahur. Usahakan lawan mengantuk dengan bertadarus, mengaji, membaca buku, dan sebagainya.. Semoga kalian tambah pahala, dan sihat di bulan RAMADHAN ini.
Kami sediakan dalam bentuk point agar para pembaca senang faham.
1) Ketika tidur, semua organ dalam tubuh akan melambat metabolismenya, seperti usus dan perut akan lambat dalam mencerna makanan.
[
Pencernaan makanan sebenarnya terletak dibawah satu sistem saraf dinamakan sebagai PARASYMPATHETIC NERVOUS system. Parasympathetic nervous system inilah yangg akan menyebabkan mode badan bertukar kepada REST AND DIGEST.
Iaitu setelah makan, selalunya badan mesti akan mengaktifkan saraf parasympathetic untuk mencernakan makanan tersebut. Disebabkan saraf para sympathetic diaktifkan, maka kita pun akan merasa letih.
Ini kerana seperti yang dikatakan kata awal awal tadi, mode badan akan bertukar kepada ‘Rest'(rehat) dan digest(pencernaan).
Saya nak bawa maksudnya di sini, apabila kita tidur atau pun rehat, sebenarnya waktu itulah proses pencernaan sedang berlaku dengan rancak. Bukan semakin lembab seperti dalam mesej tersebut. Jadi ianya bukan menjadi penyebab kepada ketidakcernaan makanan itu.
Tapi untuk tidur sebaik selepas makan pun tidak baik. Ini kerana ianya akan meletakkkan kita pada posisi baring dimana makanan senang untuk reflux naik balik ke dalam esophagus. Chronic reflux(atau lebih tepat lagi Gastroesophageal reflux disease/GERD) boleh menyebabkan cancer dibahagian bawah esophagus.
Nasihat , lepas makan tunggu dalam 1 jam ataupun 2 jam supaya makanan daripada perut itu boleh turun ke usus dahulu utk mengelakkan GERD. Lps tu, baru tidor
2) mesej itu mengatakan bacteria dalam usus adalah bersifat anaerob iaitu mereka menghasilkan tenaga tanpa memerlukan oksigen berlainan dgn kita. Mesej itu juga menyatakan bahawa bahan kumuh yg terhasil drpd proses anaerob tersebut adalah nitric acid
[
Betul yang dalam usus banyak bakteria yg jenisnya anaerobic. Ini disebabkan dalam usus kurangnya oksigen. Oleh itu, bakteria yg mampu menghasilkan tenaga tanpa oksigen seperti anaerob ini sahaja yang dapat hidup.
Yang menjadi kesalahannya adalah apabila mengatakan proses anaerob itu akan menghasilkan nitric acid. Fakta yg betul adalah proses anaeorob tersebut akan menghasilkan LACTIC ACID. Bukan nitric acid
Dan bukan bakteria sahaja yang boleh menghasilkan tenaga tanpa oksigen. Otot kita pun boleh menjalankan proses anaerob. Ianya berlaku apa bila kita menggunakan otot kita utk melakukan kerja2 yg berat ataupun bersenam.
Pada ketika itu, oksigen tidak sempat dibekalkan kepada otot untuk melakukan fungsinya. Maka, sel otot terpaksa melakukan proses anaerob utk menghasilkan tenaga supaya sels tersebut masih boleh berfungsi. Hasilnya adalah lactic acid yg berkumpul di dalam otot. Sebab tu kalau orang dah lama tak bersenam, tiba2 dia bersenam balik,Selepas itu dia mesti sakit2 otot. Sebab lactic acid berkumpul.
3) Terjadi pengumpulan gas racun amonia dalam tubuh anda akibat makanan yang tidak tercerna menjadi busuk dalam usus & perut anda.
[ : Ada beberapa bakteria dalam usus kita yg menghasilkan ammonia. Benda ini adalah sesuatu yg normal dan hati dgn senangnya dpt menguraikan ammonia ini.
Masalah hanya akan berlaku apabila hati tersebut gagal berfungsi(liver failure). Waktu itu kandungan ammonia dalam badan boleh meninggkat tinggi dan menyebabkan kesedaran(conciousness) seseorang pesakit itu semakin kurang ataupun pesakit itu akan meracau.
Keadaan ini dipanggil sebagai Hepatic Encephalopathy ,Nak stresskan di sini. Tiada istilah makanan akan membusuk dalam perut dan menyebabkan bakteria itu membiak dgn lebih banyak ketika tidur. Ianya adalau sesuatu yg sgt normal.
4) Menambah PH keasidan tubuh akan menyebabkan kanser. Terutamanya bila pH<4
[
Dan pH badan yg rendah(asid) tidak menyebabkan kanser. Sebenarnya kanser itu sendiri yg menyebabkan pH badan menjadi rendah. Ini disebabkan sel2 kanser yg aktif membiak, membuatkan sel2 baru jauh drpd saluran darah.
Ini menyebabkan supply oxygen kepada sel2 kanser tersebut berkurangan. Oleh itu, sel2 kanser itu akan menghasilkan tenaga secara anaerob(tanpa memerlukan oksigen) dan menghasilkan bahan kumuh iaitu lactic acid seperti penerangan di atas . Inilah yg akan menyebabkan pH berkurangan
[
1) Tidur selepas sahur tidak akan menyebabkan bakteria membiak dan menghasilkan NITRIC ACID. Malah keadaan berehat/tidur akan menjadikan pencernaan makanan lebih rancak
2) Tapi tidak dapat dinafikan kalau tidur lepas makan boleh menyebabkan penyakit GERD
3) pH asid tidak menyebabkan kanser
4) Tidak perlu menyebarkan kesesatan atas nama Nabi SAW yg suci. KREDIT Pseudoscience Watch


Di Dunia Tuhan Dah Tunjuk Azabnya !! Kerana Menukar Jantina , Najis Jenazah Tidak Henti-Henti Keluar ,Nanah Dan Ulat Juga Keluar Dari Tubuh !



Janji Allah itu pasti. Setiap dari kita akan merasai kematian. Dan apa yang membezakan seorang manusia dari manusia yang lain adalah amalannya ketika dia hidup.
Allah S.W.T Maha Besar, menunjukkan kekuasanNya supaya dijadikan pengajaran kepada yang masih hidup.
Seorang pengurus jenazah berkongsi pengalamannya memandikan mayat seorang lelaki yang menukar jantina semasa kehidupannya.
Syed Sohleh Syed Jalaluddin berkongsi kisah itu di Facebook dengan harapan ia menjadi iktibar buat orang ramai.










sunber : http://barulaviral.blogspot.co.id/2016/06/tubuhnya-yang-putih-mula-menghitam.html?m=1


Gempar !! Penemuan Anakonda Gergasi Sepanjang Lapan Meter , Dan Dianggarkan Seberat 400kilogram Di temui Di Dasar Laut !!



#Keghairahan seorang penyelam wanita profesiona Brazil meneroka gua di dasar sungai, hampi mengundang maut apabila dia terserempak denga seekor ular anakonda yang disebut sebagai ula paling besar pernah ditemukan di dalam air.
#Penyelam terbabit, Karina Oliani menemuka anakonda sepanjang lapan meter dan dianggarka seberat 400 kilogram itu selepas empat har melakukan aktiviti menyelam di Sungai Bonito, bara laut Brazil, baru-baru ini.
#Bagaimanapun, penyelam itu bernasib baik keran ular berkenaan sedang membaham mangsanya sekali gus tidak mengancam Oliani.
#Jurugambar yang menemani Oliani, Alexandre Socc sempat mengambil gambar dan merakamkan aks ular gergasi itu untuk siri rancangan televisyen, Wil Ocean With Karina Oliani.
“Saya terkejut apabila melihat saiz anakonda itu yan sangat besar terutamanya di bahagian kepala, da saya tidak dapat melihat keseluruhan badannya.
“Walaupun kami berdua tidak menjadi hidangan ula itu, tetapi reptilia berkenaan merupakan pemangs yang liar dan tidak boleh dihampiri dengan mudah, kata Oliani seperti dilaporkan portal Mail Online.
#Oliani menceburi dunia menyelam sejak kecil da mendapat pengiktirafan sebagai penyelam di lauta terbuka ketika berusia 12 tahun sebelum menjad penyelam profesional sejak 2002.

Sumber : http://barulaviral.blogspot.my


Siapa Sini Yang Membesar Dengan Cerita Power Rangers Sekitar Tahun 90an? Ini Adalah Wajah Dulu & Kini Pelakon Power Rangers Setelah 23 Tahun !!



Sesiapa yang membesar sekitar tahun 90an pasti tak pernah miss menonton siri adiwira berkumpulan The Mighty Morphin’ Power Rangers atau Power Rangers.
Mula disiarkan pada tahun 1993, Power Rangers telah menjadi sebahagian daripada memori alam kanak-kanak majoriti golongan Gen Y di seluruh dunia.
Kami akan kembalikan nostalgia lampau dengan menerjah perkembangan terbaru bekas-bekas pelakon Power Rangers ini, 23 tahun selepas rancangan lima adiwira hebat ini bersiaran di kaca televisyen.
Wajah Dulu & Kini Pelakon Power Rangers Setelah 23 Tahun


Sebelum ditawarkan watak sebagai Jason Scott Lee, Austin St. John memang telah lama terlibat dalam sukan seni mempertahankan diri seperti taekwondo, judo, kungfu dan kickboxing.
Selepas meninggalkan siri Power Rangers, St. Austin kembali bergiat aktif dalam seni mempertahankan diri sebagai pengajar, penulis buku dan juga berlakon dalam video tentang sukan karate.
Kini berusia 38 tahun, St. John bekerja sebagai ahli paramedik dan juga bomba di Washington D.C.


Jones sebenarnya bekerja sebagai penari profesional apabila dia ditawarkan watakBlack Ranger.
Meskipun penampilannya dalam siri itu hanya separuh jalan, Jones kembali berkhidmat sebagai Power Ranger apabila suaranya digunakan dalam siri animasiPower Rangers Lost Galaxy.
Selepas tidak lagi muncul dalam Power Rangers versi live-action, Jones meneruskan karier lakonannya dan pernah terlibat sebagai watak sampingan dalam Buffy The Vampire Slayer dan Family Matters, di samping beberapa sitkom lain.
Hari ini Jones sudah berusia 42 tahun dan mempunyai syarikat penerbitan sendiri.


Yost,44, merupakan ahli Power Ranger paling popular dalam siri tersebut.
Namun, menurut lelaki itu, kehidupannya sepanjang penggambaran tidak seindah yang disangka kerana dia teruk dicemuh oleh oleh para krew akibat orientasi seksualnya sebagai seorang gay, yang menyebabkan dia mengambil keputusan untuk tinggalkan siri superhero tersebut.
Walau bagaimanapun, para penerbit Power Rangers menafikan bahawa Yost telah dibuli di set penggambaran.
“Saya tak tahu kenapa dia tergamak buat tuduhan kononnya berlaku serangan verbal bersifat homofobia sepanjang rakaman dilakukan,” jelas salah seorang penerbit, Scott Pagter.
“Sebab sebenar wataknya digantikan dengan orang lain adalah kerana Yost meminta bonus yang terlalu tinggi, selain daripada kuat menyombong dengan orang lain.”
Kini Yost aktif sebagai aktivis LGBT dan juga penerbit filem.


Thuy Trang,yang berketurunan Vietnam-Amerika, telah secara rela hati meninggalkan siri tersebut untuk mengikut jejak dua sahabatnya, Jones dan St. John, yang membuat perkara sama selepas berlaku sedikit salah faham antara mereka bersama penerbit.
Trang kemudiannya berlakon sebagai watak pembunuh dalam filem The Crow: City Of Angels dan juga Spy Hard.
Namun, Trang telah terlibat dalam satu kemalangan jalanraya yang meragut nyawanya pada tahun 2001. Trang meninggal dunia pada usia 27 tahun.


Johnson,42, merupakan seorang ahli gimnastik profesional sebelum berlakon sebagai Pink Ranger dan bertahan di dalam siri tersebut selama dua tahun.
Selepas meninggalkan Power Rangers, Johnson kembali melakonkan watak asalnya di dalam filem Turbo: A Power Rangers Movie, sebelum terlibat dalam siri popular, Felicity.
Johnson masih berlakon sehingga kini dan telah berlakon sebagai watak sampingan dalam beberapa siri televisyen seperti Spin City, E.R. dan Flashpoint. Dia juga sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak lelaki.


Jason David Frank merupakan pelakon Power Rangers paling tahan lama dalam siri tersebut sebagai Green Ranger pada awal kemunculannya dan kemudian sebagai White Ranger sebelum dia meninggalkan wataknya pada tahun 1997.
Frank,44, kini menjadi atlet sukan gusti MMA dan juga bakal muncul sebagai bintang realiti dalam rancangan This Is My Morphin’ Life.-

Sumber : BaruLaViral